Digitální člověk - Seznamte se s digitální osobou dneška i budoucnosti
Vyobrazení člověka s realistickým vzhledem, pohyby a chováním je velmi komplexní výzvou, jejíž nepřijetí si z důvodu požadavků diváků, hráčů a zákazníků jen málokterý vývojář, designér či animátor může dovolit. Tento článek sdružuje nejdůležitější informace a materiály nezbytné pro tvorbu digitálních fotorealistických lidí.
1. Seznámení s digitálním člověkem
Digitální člověk je pojem, pod kterým si můžeme představit jakoukoliv počítačově vytvořenou osobu navozující pocit osoby skutečné, a to zejména prostřednictvím následujících vlastností:
- Realistický vzhled
- Realistické chování
- vytváří dojem skutečně žijící postavy
Digitální osoby nachází využití v celé řadě oborů, pro účely tohoto článku jsme typy digitálních osob rozdělili do 4 základních kategorií popsaných v následujících podkapitolách.
1.1 Digitální člověk ve světě filmu
Jedná se především o aplikaci digitálního člověka pro účely realistické vizualizace smyšlených postav s lidskými charakteristikami, a to zejména v science-fiction a animovaném filmovém žánru. Nejčastěji se zde pracuje s využitím zachycení skutečného pohybu reálných lidí. Tato metoda je používána ve většině oborů vyžadujících realistický převod specifického lidského pohybu do digitálního prostředí a bude podrobně rozebrána v kapitole 2. Pro jasnou představu zpracování digitálního člověka ve světe filmu se podívejte na přiloženou ukázku obsahující rovněž informace o tzv. performance capturingu (digitalizace skutečného pohybu osoby) pro film Alita: Battle Angel.
1.2 Digitální člověk v oblasti her
Aplikace digitálního člověka ve hrách spojuje potřebu propojení realistické vizualizace s realistickým chováním postavy. Postupy zpracování se volí dle možností, požadavků a potřeb dané hry. Samotná vizualizace a inteligence digitální osoby se řeší odděleně, jedná se o 2 rozdílné obory. Vizuální stránce digitálních lidí se věnuje kapitola 2 tohoto článku, stránce chování a inteligence poté kapitola 3.
1.3 Digitální člověk pro marketingové účely
Digitálnímu člověku je předpovídána obří popularita mezi reklamními inzerenty, a to z následujících důvodů:
- Jakákoliv populární osoba může být digitalizována a její digitální obraz může být použit pro prodej s přidanou hodnotou (například osobní setkání s digitálním obrazem celebrity ve virtuální realitě)
- Chování digitálních osob je buď plně řízeno, nebo alespoň kontrolováno realizačním týmem stojícím za danou osobou. Nehrozí tedy tolik známá faux pas, jež mnozí influenceři způsobují a tím ubližují spolupracujícím brandům.
- Digitální influenceři nepotřebují spát ani prosazovat vlastní zájmy. Vědomosti, zkušenosti, prezentace i výkonnost digitálních influencerů je sumou dovedností celého realizačního týmu za nimi
- Digitální osoba může sloužit jako brandová postava. Nehrozí při tom rizika spojená se změnou názorů a působností dané osoby.
Výše zmíněné příklady se dnes zdají být sci-fi, avšak digitální influenceři se již začínají stávat realitou.
Digitální lidé mohou existovat jako vrstva v grafickém editoru, 3D model i ve fyzickém stavu. Podobný rozsah platí i pro poskytovatele jejich inteligence. Může jít o realizační tým spravující jejich účty i druh obecné nebo specializované umělé inteligence pracující samostatně.
1.4 Plně digitální člověk
Plně digitální člověk je spojením vizuálního modelu s umělou inteligencí, skrze kterou je daná digitální postava schopna interagovat s vnějším okolím. Použitelnost takové digitální osoby je enormní, limitována pouze schopnostmi použité umělé inteligence a těla, v němž je vložena. Pro příklad virtuální digitální osoby se podívejte na Sam v následujícím videu:
Sam je digitální osoba s AI zaměřenou na komunikaci. Plně digitální osoba s obecnou inteligencí je stále hudbou budoucnosti.
1.5 Budoucnost digitálních lidí
Ze zmíněných typů digitálních osob je zjevný nepřetržitý vývoj na poli evoluce i aplikace digitálních lidí v oborech jako je influencing, komunikace, chytří asistenti a další. Všechny zmíněné oblasti jsou blízké rapidně posilující e-commerce scéně v rámci které digitální lidé najdou jedno z prvních ekonomicky smysluplných využití. Dalším efektivním oborem působnosti digitálních lidí se může stát oblast televizního a rozhlasového zpravodajství a obecně všechny pracovní pozice na kterých lidé prezentují předem připravené materiály.
Rozhodčím pro použití digitálních osob je a vždy bude typ použití. Dnes se můžeme setkat s digitálními lidmi bez a nebo pouze s velmi profilovanou inteligencí. Opravdová revoluce ve využitelnosti digitálních osob je očekávána s objevem a implementací obecné umělé inteligence.
2. Vizuálně realistický digitální člověk
Digitální lidé jsou a budou potřeba v mnoha oborech ve stále větším měřítku. Jak ale docílit jejich co nejrealističtějšího vzhledu? Na to se bude snažit odpovědět tato kapitola. Nastíním zde, jaké metody, nástroje a zařízení se k tvorbě fotorealistických digitálních lidí používají. Samotný obor, pro který má být finální digitální člověk určený, zde nehraje velkou roli - popsané principy platí pro všechny obory.
----------Zde pro dnešek končíme. Tento článek je uvolňován průběžně, po jednotlivých kapitolách.