Facebook jako Meta Platforms směřuje k metaverse | Můj názor
Co si představuji pod Metaverse?
Metaverse chápu jako nový typ “sociální platformy” s funkční vnitřní ekonomikou prolínající svět virtuálu a skutečnosti.
Například Microsoft (ale i Facebook v rámci svých workrooms) o metaverse často mluví v pojetí svých produktů zaměřených na pracovní prostředí - místa kde se na dálku pracující lidé pracovních týmů mohou scházet za účelem efektivnější komunikace. To je ovšem jen jedna z vertikál uceleného metaverse ztělesňujícího novou digitální dobu, v níž lidé se setkávají, společně tráví čas a interagují (sociálně [chat, diskuze, hraní mini-her] i ekonomicky [tvorba, směna a prodej zboží, poskytování služeb (marketplaces), pořádání událostí]...) v propojeném fyzickém a 3D digitálním světě. Zjednodušeně, lidé v metaverse čas pouze nepálí zábavou, ale ze svého investovaného času a energie mohou být i finančně odměňováni.
Další vertikály metaverse světa si ukážeme na příkladu konceptu dnešního Facebooku převedeného do 3D metaverse prostředí. Uživatelé v něm jsou reprezentováni prostřednictvím svojí postavičky (avatar), prostřednictvím níž mohou komunikovat a interagovat s dalšími účastníky a předměty. Jejich profil je reprezentován jejich domem, s vlastními fotkami a předměty, na vlastním pozemku. Vše je v jejich vlastnictví a se vším mohou volně nakládat. K sobě do domu si uživatel může zvát přátele pro společné trávení času a např. bavení se hraním a sledováním videí. Skupiny s určitým zaměřením budou reprezentovány stylovými místy a budovami určenými pro setkávání se komunit a zainteresovaných uživatelů. Podobným stylem budou fungovat i "firemní" skupiny - budovy provozoven. Například dealerství vozů Tesla ve VR světě bude skutečně zřízeno a provozováno oficiálním zastoupením automobilky. V daném dealerství bude možné si prohlédnout a konfigurovat produkty značky, stejně jako se o nich bavit s prodejci (prodejce ve virtuálním světě = jedno z budoucích zaměstnání) a dalšími uživateli v daném místě. Problém nebude ani zakoupení si daného vozu s doručením na fyzickou adresu. Samotná budova přitom může být samostatnou aplikací / světem, vytvořeným pro konkrétní užití, využívající data (vzhled a informace uživatele) od Facebooku. Uživatelé se mezi takovými místy budou pohybovat pomocí "teleportace", po oněch místech poté již prostřednictvím přirozeného volného pohybu.
Samozřejmě, vyjma reálných věcí lze v metaverse nakupovat i cokoli virtuálního, od lístku na virtuální koncerty (live koncert Travise Scota v herním světě Fortnite navštívilo 12 milionů účastníků) [na druhé straně bude moci kdokoli podnikatelsky participovat a dané koncerty pořádat], přes stylové boty Nike Air Jordans pro vaší virtuální postavičku, až po virtuální batoh Gucci, jehož cena v aukci překročila cenu onoho fyzického batohu v reálném světě. Vyjma položek pro nákup bude v prostoru metaverse pravděpodobně i "přebytek" skryté reklamy, jako je například položená plechovka nápoje určité značky. Monetizace a tokenomika bude skrytá na každém rohu.
S nákupy a finančními interakcemi se pojí to nejzajímavější - vnitřní ekonomika, měna a napojení peněženek, kreditních karet a finanční produktů. V tom v současnosti vedou metaverse crypto projekty - vyjma nativního platebního rozhraní je zde spekulativní obchodování s pozemky v plném proudu (pozemek je základní prvek pro prosazování vlastních sociálních a ekonomických zájmů - je to místo, na němž můžete vybudovat jakýkoli projekt). Centralizované entity v tomto tahají za kratší konec, mohou však aktuálně těžit ze snadnější akvizice uživatelů i firem, s kterými již mají vazby a pro které jsou iniciativy v regulovaném světě jednodušší. Sám si myslím, že dnes nejsme ve fázi, kdy lidé přínosům a nevýhodám decentralizace rozumějí. Na druhou stranu, ekonomické pobídky aktuální přicházející z tzv. earn-to-play her v blockchain světě to mohou pomalu měnit. Je zřejmé, že budoucí roky budeme mít na výběr z řady metaverse světů a až vlastní uživatelská zkušenost rozhodně o vítězích.
Závěrem, trávení času v metaverse nebude jen zábava a relaxace, ale pro mnohé i pracovní, sociální a kulturní život.
Facebook (nově Meta Platforms) a jeho metaverse vize
Facebook je s 2,8 miliardami DAU a 3,6 miliardami MAU (denně / měsíčně aktivních uživatelů)[čísla za 3Q 2021 dle terminálu Bloomberg] největším sociálním (a reklamním) hráčem světa. Tomu odpovídají i dlouhodobě skvělé ekonomické výsledky. V poslední době však Facebook bojuje s nadměrným dohledem regulátorů a omezenými možnostmi sledování uživatelů vlivem neustále se zvyšujícího zabezpečení soukromí na úrovni operačních systémů. Říká se, že každý typ businessu má svoji optimální velikost, při které dosahuje nejvyšší efektivity. Je možné, že v rámci standardních sociálních sítí založených na prodeji reklamy této velikosti Facebook již dosáhl.
Z akvizice Oculusu v roce 2014 a dalších je zřejmé, že Facebook si je limitů svého businessu již řadu let vědom a zaměření metaverse není akcí ala “tonoucí se stébla chytá”, nýbrž dobře promyšleným záměrem, jak získat vlastní ucelenou platformu (hardware + software) s plnou kontrolou, do níž Facebook bude pouštět další výrobce. Mark Zuckerberg věří, že nositelná elektronika typu AR brýlí může být další velká věc po PC a smartphonech. O něčem jako metaverse dle vlastních výroků uvažuje již od střední školy.
Na VR/AR produktech Facebooku pracuje v současnosti asi 20% všech jeho zaměstnanců. R&D rozpočet Reality Lab pro metaverse je zhruba $10 miliard ročně, což je podstatná část celkového R&D rozpočtu Facebooku. Takto úměrně vysoká část investic do něčeho tak virtuálního a vzdáleného, jako je metaverse, by zřejmě nebyla možná v žádné společnosti nevedené jejím zakladatelem. Je zřejmé, že Facebook to myslí zcela vážně - investice do Facebooku je zcela jistě i sázkou na budoucí metaverse platformy firmy Facebook. Výsledky těchto snah budeme moci sledovat kvartálně v číselné podobě v rámci sekce Facebook Reality Lab v balance sheetu (výkaz hospodaření) Facebooku.
Název Meta je pro realizovanou vizi Facebooku příhodný. VR brýle Oculus Quest bychom v budoucnu mohli znát pod názvem Meta Quest, portál Facebook poté jako Meta Portal.
Facebook během sedmnácti let lidi spojil, teď jim chce dát možnost žít v novém virtuálním světě. Zdá se, že nejbohatším lidem světa se na Zemi přestává líbit. Zatímco Jeff Bezos a Elon Musk si staví rakety pro návštěvu vesmíru, Mark Zuckerberg si tvoří rovnou vlastní digitální vesmír.
Metaverse produkty Facebooku
Vývoj metaverse limitují technologie
V průběhu let jsme postupně zmenšili velké počítače do kapesní podoby v podobě smartphonů, které dočasně mohou sloužit jako jakési centrály pro nositelná zařízení (sluchátka, hodinky, prsteny, brýle...). Lze přitom očekávat, že s rozvojem 5G+ sítí přesuneme i výpočetní operace z našich zařízení do cloudu a principem budoucích nositelných zařízení bude pouze sbírat vstupy (zadávání informací, focení apod.) a vizualizacovat výstupy ve formě dat a informací nové podoby (hologramy a podobně). Taková budoucnost by mohla být pod taktovkou AR brýlí - ovšem, vlivem potřeby technologických inovací na úrovni displejů, baterií a čipů vhodných pro dané užití si na ni budeme muset ještě řadu let počkat - tedy pokud ji nepřeskočíme vynalezením čipů pro implantaci přímo do mozku :).
Dočasně se musíme spokojit se zkušeností na úrovni VR brýlí. Jejich podporu již vidíme v případě většiny softwarů pro vývoj a 3D modelování. Vedle specializovaných aplikací se však používají zejména pro hraní a osobní či pracovní sociální vazby. Jejich limitací je zejména kvalita displejů, a to pro účely čtení a reflexe prostoru. Zároveň stále nemůžeme mluvit o VR jako o mainstream technologii, zde by Facebook musel na prodejích svého Oculus Quest ještě zapracovat.
Nakonec, i proto vyvíjené metaverse světy podporují a ještě dlouho podporovat budou zobrazení napříč zařízeními. Uživatelé k nim mohou přistupovat skrze běžné zařízení (PC, mobil, herní konzole), nebo VR/AR brýle.
Pro metaverse neexistuje jednoduchá definice toho, kde začíná a kde končí. Proto v rámci něj můžeme najít řadu specializovaných i obecných variací. Jejich vývojové verze se budou v průběhu času přizpůsobovat možnostem a technologiím dané doby.
Co si myslím, že rozhodne o úspěchu metaverse?
Úskalím úspěchu konkrétního metaverse je kombinace počtu aktivních uživatelů a ekonomické funkčnosti modelu. Lze počítat i s určitou interoperabilitou napříč více metaverse světy.
Centralizovaní hráči Facebook, Tencent (Epic Games), Microsoft, Roblox a další mají obří oporu v již existující uživatelské základně, lidských a finančních zdrojích. Zbývá jim jediné - implementovat metaverse do jejich populárních produktů. Facebook v rámci rozšíření povědomí o svých metaverse světech prý uvažuje i o otevření kamenných prodejen.
Největší limitací centralizovaných hráčů je vlastnická struktura. Z podstaty věci, tyto firmy ve všech svých rozhodnutích musí zohledňovat ekonomické dopady a vztah s investory. Zjednodušeně to znamená, že nikdy nebudou schopny přinést koncovému uživateli maximální hodnotu pro něj, tak jak se o to snaží decentralizované projekty vlastněné a řízené samotnými uživateli prostřednictvím DAO.
Co metaverse přinese?
Metaverse přinese novou platformu pro trávení času a setkávání se lidí. To přinese řadu příležitostí - budete moci být kdekoli, kdykoli, s kýmkoli se vám zlíbí. Na pracovní bázi vznikne řada pracovních pozic pro VR svět analogických k aktuální pozicím v reálném světě - obsluha prodejny, “stavitel” prodejny, modelář virtuálního zboží… zkrátka, namísto fyzické výroby bude řada lidí tvořit virtuální předměty. Zmizí problémy zobrazení velkého množství informací na malém prostoru - představení věcí se zjednodušší, vtáhne zákazníky více do děje.
Současný metaverse
Dle Forbes a Bloomberg má rybník metaverse v současnosti hodnotu 800 miliard dolarů. To je asi 85% hodnoty celého Facebooku (Meta Platforms).
Metaverse současnosti lze s přimhouřením obou očí přirovnat k Dot.com bubble. Směřuje k němu pozornost řady firem, zmínka o něm zvedá valuace. Metaverse skýtá neomezené možnosti, leč jeho vývoj a adopce bude vyžadovat pravděpodobně více času, než lidé očekávají. Bezesporu zde již ale máme řadu funkčních “úzce zaměřených” (hraní / přednášky) “metaverse” světů. Jen to není to, co si pod pojmem “metaverse” běžný člověk hltající sci-fi novely představuje. Ovšem největší firmy světa investují vysoké miliardy dolarů ročně, aby příchod takového světa co nejvíce urychlili. Ekonomický popud k tomu mají - metaverse trhu je predikován exponenciální růst a pohádkové výnosy.