Simulace vertikálního toku osob budovou nemocnice v Lausanne
Švýcarská univerzitní nemocnice v Lausanne, patřící dle Newsweek mezi 10 nejlepších nemocnicí světa, započala v roce 2019 projekt výstavby nové nemocniční budovy za účelem do ní centralizovat veškerou dětskou péči. V průběhu výstavby proběhla virtuální simulace vertikálního toku osob s cílem dosáhnout optimální organizace veřejných výtahů vedoucí k plynulému přesunu osob v rámci fungování veškerých služeb, oddělení a učeben rozprostřených v 11 patrech nově stavěné budovy. Termín otevření je plánován na rok 2024.
Jasný požadavek, omezené možnosti řešení
Počáteční architektonický návrh budovy počítal s instalací dvojice veřejných osobních výtahů a pěticí privátních výtahů lůžkových. V průběhu výstavby přišel požadavek na ověření vhodnosti navrženého rozložení výtahů z hlediska plynulého toku osob mezi poschodími, případně navržení vhodných organizačních úprav. Nutno dodat, že možnost dispozičních změn byla z důvodu již probíhající stavby omezená.
Porozumnění účelu budovy a jejího fungování
V době zadání projektu nebylo stále známé přesné rozdělení pracovišť napříč patry. Přesto se podařilo získat dostatek datových setů pro možnost modelování předpokládaného vertikálního toku osob budovou. V rámci simulace byly zohledněny vstupy a propojení nové budovy dětské péče s okolními nemocničními budovami - 6 těchto vstupů je na schématu níže znázorněno zeleným blokem.
Typologie osob pohybujících se budovou - uživatelé výtahu a jejich tok
Výtahy v budově dětské péče budou odbavovat následující skupiny uživatelů:
- Zaměstnanci
- Pacienti (děti) a doprovodné osoby (rodiče)
- Návštěvy
Jednotlivé skupiny se liší v rámci rozvrhu potřeby denního času užívání výtahu a velikosti zabrané plochy výtahu (např. množství osob s kočárkem, jelikož jde o dětskou nemocnici).
Určité procento osob (v závislosti na počtu nutných pater k překonání) bude užívat schodiště namísto výtahu.
Klíčový ukazatel výkonnosti (KPI)
Dle průzkumu mezi uživateli, nejdůležitějším časem užívání výtahu je doba od jeho zavolání po jeho příjezd a otevření kabinky. Z toho důvodu je zvolena doba čekání na výtah jako hlavní KPI v rámci prováděných simulací. Kvantifikace času čekání je následující:
- Do 30 sec - vyhovující - zelená
- 30 sec - 2 min - limitní - oranžová
- nad 2 min - nevyhovující - červená
Předpoklady simulace
Model pro simulaci je postaven na základě kvalifikovaných dat, analýz, odhadů a zkušeností. Naprogramovaný řídící systém simulace zohledňuje následující parametry:
- Volba kabiny dle funkce poschodí, směru jízdy a typologie uživatele
- Volba výtahu / schodů na základě hypotézy (cesta nahoru / dolů - počet pater a percentil)
- volba výtahu na základě aktivní fronty čekání
- započítání doprovodných osob
Identifikace možnosti nového výtahu
Na základě prvotního zkoumání a simulací bylo lokalizováno vhodné místo pro nový veřejný výtah. Jeho využití bude zohledněno v rámci 1 variačního scénáře, viz kapitola Volba scénářů pro simulaci.
Volba scénářů pro simulaci
Na základě možností budovy byly zvoleny 4 následující možné scénáře struktury výtahů pro použití veřejností:
- Původní scénář => schodiště + 2 veřejné výtahy (1)(2) naprosti schodišti
- Scénář 1 rozšířený o výtah umístěný v středu schodiště (12)
- Scénář 2 rozšířený o lůžkové výtahy (8)(9) zpřístupněné pro personál
- Scénář 2 rozšířený o 1 lůžkový výtah (8) / (9) provozovaný jako veřejný
Jak vypadají výsledky analýzy
Čtveřici navržneých scénářů lze nechat běžet a vyhodnocovat (vzájemně porovnávat) současně. Přesto, pro účely článku, vysvětleme si základní princip výstupních dat analýzy na výsledku nejprimitivnějšího scénáře - použití 2 veřejných výtahů (1)(2) bez zahrnutí schodiště.
- Z grafu vlevo, v průběhu dne existují 3 kritické časy s vysokou mírou čekání na výtah (více jak 2 minuty)
- Mezi 7 - 8 ranní, způsobené příchodem zaměstnanců
- V období poledne, způsobené přesuny o polední pauze
- Mezi 5 - 6 večerní, způsobené odchodem zaměstnanců
- Z grafu vpravo, během polední pauzy (od 12 do 13 hodin):
- 25% osob čeká na výtah méně než 30 sekund
- 19% osob čeká na výtah 30 sekund až 1 minutu
- 27% osob čeká na výtah 1 až 2 minuty
- 29% osob čeká na výtah přes 2 minuty
Zahrnutí schodiště do hypotézy
Výsledné doby čekání na výtah z příkladu výše neuspokojují potřebu plynulého vertikálního přesunu osob budovou. Podívejme se, jak výsledné časy čekání ovlivní začlenění schodiště. Uvažujme hypotézu, kdy schodiště použije:
- 50% zaměstnanců přesunující se o 1 patro výše
- 75% zaměstnanců přesunující se o 1 patro níže
- 25% zaměstnanců přesunujících se o 2 patra níže
Graf výše uvádí, že začlenění uvedené hypotézy užívání schodiště má následující vliv na výsledné doby čekání na výtah:
- Do 30 sekund bude odbaveno 57% osob namísto 49%
- Od 30 sekund do 1 minuty bude odbaveno 21% osob namísto 20%
- V intervalu 1 až 2 minuty bude odbaveno 15% osob namísto 19%
- Přes 2 minuty bude muset čekat 7% osob namísto 12%
Srovnání výkonnosti scénářů
Při základním pohledu na jednotlivé scénáře z grafu výše vyplývá:
- Přidání nového výtahu do prostoru schoddiště je nezbytné
- Přidání nového výtahu do prostoru schoddiště plynulost toku zlepšuje, avšak nezaručuje
- Umožnění personálu užívání lůžkové výtahy (8)(9) minimalizuje dobu čekání, jízdy výtahu i uražené vzdálenosti
- Zpřístupnění výtahu (8) nebo (9) veřejnosti snižuje plynulost toku osob budovou
Graf výše znázorňuje zprůmněrované hodnoty doby čekání napříč výtahy. Vyobrazená data vychází z využití jednotlivých výtahů, znázorněných na grafu níže. V obou případech vychází nejektivněji scénář číslo 3. V daném případě téměř nedochází ke kumulaci osob čekajících na výtah více než 2 minuty. V případě scénáře 4 není možné stáhnout kritický čas čekání na konzultační straně budovy pod 11%.
Kontrola prostoru kolem výtahů
V kritických okamžicích dochází ke kumulaci (tvorbě front) osob čekajících na výtah. V rámci simulace je nezbytné zjistit maximální počty čekajících osob a ověřit, zda je pro ně v oblasti výtahů dostatek prostoru.
Nejvytíženějším patrem z hlediska využití výtahu je dle simulace přízemí s v maximech 5 až 15 osobami čekajícími na výtah dle zvoleného scénáře.
V případě scénáře 3 se jedná v maximech o 5 osob u schodiště s výtahy (1)(2) a 11 osob na konzultační straně s výtahy (8)(9). Vizuální vyobrazení pro zběžnou vizuální kontrolu je následující:
Doba čekání na výtah dle typologie uživatelů
- Přidání výtahu do prostoru schodiště (12) a současné povolení užívání lůžkových výtahů (8)(9) personálem snižuje časy čekání pro všechny typy uživatelů. Procento uživatelů čekajících více jak 30 sekund je v daném případě zhruba poloviční.
- Umožnění využívání výtahu (8) nebo (9) veřejností navyšuje čekací doby na výtah pro personál a pacienty.
Účel simulace a její přínosy
Účelem simulace je přinést souhrn dat umožňujících dělat lepší rozhodnutí. V případě v článku popisované simulace šlo o:
- Demonstraci kritických situací
- Identifikaci úzkých míst
- Objevení scénářů vedoucích k minimalizaci času čekání na výtah
- Vyčíslení argumentů prododatečnou investici do výtahu v prostoru schodiště (12)
- Vytvoření modelu pro určování optimální strategie využití výtahů (veřejný / pro personál ...) pro aktuální stav, stejně jako stav po jakýchkoli budoucích změnách (přesun oddělení apod.)
Mimo výše uvedené, simulační model dále přinesl následující:
- Možnost rozhodovat se na základě dat namísto pocitů
- Kvantifikovaný a graficky znázorněný vertikální tok osob budovou - snadnější možnost předvídat potenciální problémy ptaním se na správné otázky
- Možnost testovat další předpoklady bez nutnosti zásahu do aktuálního stavu