VR headsety Meta Quest - přehled a srovnání
Headsety Meta Quest představují populární řadu samostatných VR zařízení, které nevyžadují připojení k PC nebo konzoli. Jsou dostupné v několika generacích, přičemž každá přináší technologické vylepšení v oblasti výkonu, kvality zobrazení a funkcionalit.
Historie Meta Quest zařízení
- Oculus Quest (2019) – první samostatný VR headset Meta s plnohodnotným sledováním pohybu a možností propojení s PC.
- Meta Quest 2 (2020) – výrazné vylepšení výkonu, vyšší rozlišení a větší komfort. Stal se jedním z nejúspěšnějších VR headsetů.
- Meta Quest Pro (2022) – high-end model s lepší optikou (pancake čočky), vylepšeným Passthrough režimem a sledováním obličeje. Zaměřený na produktivitu a profesionální využití.
Aktuální Meta Quest zařízení
Meta na oficiálním webu uvádí 2 řady VR headsetů Meta Quest, a to zařízení Meta Quest 3 a Meta Quest 3s.
Srovnání VR headsetů Meta Quest
Rozlišení a optikaRozlišení a optikaMeta Quest 3s
Ideální pro lidi, kteří začínají objevovat neuvěřitelné možnosti smíšené reality. |
Meta Quest 3
Prémiové zařízení pro smíšenou realitu s Infinite Display pro širší zorné pole, rozlišení 4K*, větší úložiště a prémiové pohodlí. |
|
---|---|---|
Kapacita paměti a cena | 128 GB (9,990 Kč), 256 GB (11,990 Kč) | 512 GB (16,790 Kč) |
Rozlišení a optika | ||
Vysoké rozlišení 1832 x 1920 pixelů na oko | 4K + nekonečný displej* 2064 x 2208 pixelů na oko (30 % více pixelů než Quest 3S) | |
Optika | Fresnelova čočka, nastavení IAD ve 3 polohách | Pancake čočka, kontinuální IAD |
Rozlišení displeje | 773 PPI | 20 PPD | 1218 PPI | 25 PPD |
Obnovovací frekvence | 72Hz, 90Hz, 120Hz | |
Zorné pole | 96° horizotálně, 90° vertikálně | 110° horizotálně, 96° vertikálně |
Průhledové pole | Plně barevný průchod (4MP, 18 PPD) | |
Výpočetní výkon | ||
CPU | Snapdragon XR2 Gen 2
2x vyšší výpočetní výkon GPU ve srovnání s Quest 2 |
|
RAM | 8GB | |
Provoz a nabíjení | ||
Výdrž na baterii (běžné používání) | 2,5 hodiny | 2,2 hodiny |
Kapacita baterie | 4324 mAh | 5060 mAh |
Způsob dobíjení | kabel (součástí), Dobíjecí dock (dokoupitelné příslušenství) | |
Ergonomie | ||
Popruh | Měkký popruh, pevný popruh je k dispozici samostatně | |
Ovladače |
|
|
Obsah balení |
|
|
Oficiální příslušenství | ||
Obličejové rozhraní |
|
|
Elit Strap |
|
|
Ruční ovladače |
|
|
Nabíjecí docky |
|
|
Pouzdra |
|
|
Kabely | Meta Quest Pro Link Cable |
OS a softwarový obsah VR headsetů Meta Quest
Operační systém
VR headset Meta Quest je dodáván s operačním systémem Meta Horizon OS založeném na otevřeném OS Android, psan0m v programovacím jazyce JAVA.
Společnost Meta stojící za tímto OS i samotnými brýlemi Quest zpřístupnila Horizon OS i výrobcům třetích stran, jako jsou Asus a Lenovo, což těmto výrobcům umožňuje vytvářet vlastní náhlavní soupravy běžící na stejném operačním systému.
Meta v zařízeních Quest aktivně blokuje bootloader a tím se snaží zabránit flashování custom operačních systémů.
Obchody s aplikacemi
- Součástí Meta Horizon OS je obchod s aplikacemi Meta Store
- Do zařízení Meta Quest je možné v developerském módu instalovat i neoficiální aplikace, a to buď přímo, nebo prostřednictvím platformy SideQuest.
Počáteční nastavení Meta Quest
Meta Quest vyžaduje připojení k mobilní aplikaci pro počáteční nastavení - pro samotné používání VR headsetu poté již není telefon potřeba. Prostřednictvím jednoho telefonu lze nastavovat více headsetů. Dále je potřeba účet Meta Horizon, který může být prostřednictvím facebook / instagram účtu, případněna základě nově zvolené emailové adresy a hesla. Ke stahování aplikací do náhlavní soupravy a využívání funkcí vyžadujících připojení k internetu je nutné propojení s internetem prostřednictvím Wifi.
Uživatelský účet
Meta Horizon OS, stejně jako jiné operační systémy, vyžaduje uživatelský účet. Tím může být Facebook účet, Instagram účet, nebo Meta Horizon účet.
Zatímco pro Facebook / Instagram společnost Meta vyžaduje pravidlo jednoho účtu na osobu, pro Meta Horizon účet tohle neplatí a 1 osoba může mít libovolný počet Meta Horizon účtů - to umožňuje například používat účet Meta Horizon jakožto účet zařízení namísto účtu uživatele. Samotný Meta Horizon účet lze založit prostřednictvím emailu, díky čemu je současně nezávislý na sociální síti Facebook / Instagram.
Uživatelské účty umožňují sdílení obsahu napříč headsety. Pod jedním účtem lze průběžně používat více VR headsetů. Zde nutno zmínit, že koupené aplikace jsou obvykle spojené s licencí pro 1 zařízení, a tedy nelze je mít spuštěné na více VR headsetech současně (aplikace vždy běží pouze na jednom VR headsetu a na zbylých je její běh v dané době blokován). Chcete-li používat jedno aplikaci na více VR headsetech současně, je nutné mít na každém VR headsetu oddělený účet a aplikaci koupenou samostatně. Naopak, potřebujete-li oddělené účty na různých VR headsetech, a současně chcete umožnit v době neaktivity spuštění aplikace na jiném účtu, než je účet vlastníka, můžete využít funkci sdílení aplikace mezi účty.
Pro možnost správy headsetu Meta Quest z mobilní aplikace Meta Horizon je nutné být přihlášen ve VR headsetu, stejně jako v mobilní aplikaci pod stejným účtem.
Použití Meta Quest headsetů v organizacích - školy, firmy
Způsob práce s profily, jak nakonec z předchozého odstavce vyplývá, se odvíjí od způsobu používání VR headsetů. Mají-li headsety sloužit univerzílně například pro výuku a školení, vhodným způsobem je registrace individuálního Meat Horizon účtu pro každé Meta Quest zařízení. Budete-li používat pouze a výhradně vlastní aplikace, kdy identifikaci jednotlivých headsetů budete řešit na úrovni headsetu, ne účtu, lze použít i jeden Meta Horizon účet napříč všemi VR headsety. Principiálně je nicméně lepší vždy používat schéma 1 headset = 1 účet.
Jestliže jsou VR headsety částečně sdílené, lze pracovat i s více profily na úrovni jednoho VR headsetu. VR headset Meta Quest umožňuje paralelně držet až 4 profily, mezi nimiž lze přepínat. Paralelně však může být žádoucí zabránit přidávání dalších profilů samotnými uživateli.
Správa Meta Quest headsetů
VR headsety přidané v mobilní aplikaci Meta Horizon (iOS / Android) lze částečně spravovat (instalace aplikací, streamování obrazu) přímo z dané aplikace.
V případě většího množství VR headsetů v organizaci může přijít vhod nástroj na správu zařízení z jednoho místa, umožńujícího sledování VR headsetů a jejich aplikací z jednoho rozhraní.
Vzdálenou správu (dozor) VR headsetů, uživatelů a aplikací umožňuje i samotná Meta, a to prostřednictvím vlastního nástroje Meta Quest For Business. Tento program je určen nterprise využití a je spojen s placeným předplatným, které je k dispozici v podporovaných zemích a řeší se napřímo se Sales Meta. Česká Republika v době psaní mezi podporované země nepatří.
Alternativou k Meta Quest For Business jsou univerzální specializované MDM / DMS softwary pro správu VR zařízení jako ArborXR, ManageXR a podobně. Více naleznete v článku Enterprise správa XR zařízení. Řada z nich obsahuje i možnost integrace Meta Quest For Business.
Při vzdálené správě se spravují veškeré VR headsety z kontrolního prostředí, kterým může být webová stránka nebo mobilní či desktopová aplikace. Komunikace mezi kontrolním prostředím probíhá prostřednictvím zařízení sloužícího jako server.
MDM a DMS nástroje zpravidla spadají do SAAS (Služba za předplatné). Součástí služby je obslužná aplikace, která se nainstaluje do každého XR zařízení (není-li již součástí OS), a následně v zařízení provádí operace na základě požadavků přicházejících ze serveru, kdy tyto požadavky jsou zadávány správcem v kontrolním rozhraní. Pro cenovou kvantifikaci takového řešení uvádím příklad MDM ArborXR. Budu-li brát zvýhodněné ceny (sleva 20%) pro vzdělávací instituce, pak v základní variantě vychází na $5.6 / headset / měsíc a ve vyšší variantě Essential na $8 / headset / měsíc. V případě 100 VR headsetů jde o náklad $560, respektive $800 / měsíc, co je v přepočtu při aktuálním kurzu 24,02 Kč náklad 13,451 Kč, respektive 19,216 Kč / měsíc. Roční náklady poté vycházejí na 161,414 Kč / 230,592 Kč při udržení konstantní ceny. Při požadavku na pětiletou podporu by šlo o částku blížící se a 807,000 Kč v základní variantě a 1,153,000 Kč ve variantě Essential. Uvedené ceny jsou běžné - v případě alternativních řešení je cenový rozdíl o +-30%.
Alternativou ke cloudovému řešení je tzv. On-premise řešení, kdy řešení běží na vlastním fyzickém hardwaru, umístěném například přímo ve firmě. V tomto případě lze veškerá data a provoz XR zařízení držet mimo veřejnou síť.
Nevyhovují-li SAAS řešení, ať už z hlediska bezpečnosti nebo ceny, pro správu lze vyžít i různá vlastní a alternativní řešení. Pro více informací, návrh a realizaci takového řešení na míru vaším potřebám co do funkcionality i ceny kontaktujte vrealmatic.com.