Meta Quest Pro - high-end all-in-one VR od Faceboku

Meta Quest Pro - high-end all-in-one VR od Faceboku Tagy: Hardware
| Publikováno dne

Poslední úprava dne

Očekávání byla naplněna a Meta na svém Meta Connect konaném 11. října 2022 představila dlouho očekávané brýle Quest Pro vycházejících z projektu s interním označením Cambria. Jde o první high-end all-in-one VR zařízení od RealityLabs zaměřené primárně pro podnikové použití. Prodeje startují 25 října s cenovkou na $1,499.99 bez daně a dalších poplatků.

Konstrukce a hardware brýlí Quest Pro

Ačkoliv je zařízení Quest Pro promováno jako prémiovější verze brýlí Quest 2, z pohledu konstrukce jde o zcela jiné zařízení. Quest Pro je postaven na moderním designu známém z brýlí jako Pico 4 nebo ThinkReality VRX - využívá palačinkovou optiku, baterii umístěnou na popruhu vzadu (lepší rozložení hmotnosti vede k menšímu namáhání krku) a high-tech kamery pro mixovanou realitu.

Meta Quest Pro je navržen s otevřenou periferií, tedy VR headset nepřiléhá k obličeji uživatele a ten tak periferně stále vnímá fyzické prostředí. Tomu lze zamezit nacvaknutím magnetického blokátoru částečného světla, který je součástí balení. Příslušenství pro plnohodnotné blokování světla přijde koncem roku.

Displej a optika v Quest Pro

Quest Pro je osazen vlastními patentovanými palačinkovými čočkami a optikou společnosti Meta. Nová optika pracující na principu skládaného světla uvnitř optického modulu se oproti fresnelovým čočkám v brýlích Quest 2 vyznačuje prostorovou úsporou v oblasti hloubky o 40% při současném zlepšení vizuální čistoty.

VR brýle Quest Pro jsou osazeny dvojicí LCD displejů s lokálním stmíváním podsvícení jednotlivých LED bloků, kterých je přes 500. Displeje pracují s rozlišením 1800 x 1920 pixelů na oko a obnovovací frekvencí 90Hz. Zorné pole je 106º horizontálně a 96º vertikálně.

Nastavení vzdálenosti čoček (vzdálenost mezi zornicemi (IPD)) lze nastavovat v případě Quest Pro kontinuálně v rozsahu 55 - 75mm. Quest pro nově disponuje rovněž kolečkem pro úpravu reliéfu očí (vzdálenost čočky brýlí od očí).

Oproti displejům v Quest 2 jde o 37%. zvýšení pixelů na palec a 10 %. zvýšení pixelů na stupeň. Displeje Quest Pro dále dosahují o 75 % vyššího kontrastu poskytujícího bohatší a živější barvy. Ostrost se zlepšila následujícím způsobem:

  • 25% zlepšení vizuální ostrosti v celém poli ve středovém pohledu
  • 50% zlepšení v periferní oblasti
  • 1,3x větší barevný gamut

Senzory

Headset Quest Pro využívá při své funkci 10 VR/MR senzorů (5 uvnitř a 5 vně). Vyjma standardních senzorů, Quest Pro přichází se senzory nové architektury pro snímání vnějšího prostoru i tváře.

  • Passthrough pro mixovanou realitu

    Nové senzory na vnější přední straně náhlavního setu přináší nezbytná vylepšení pro mixovanou realitu. Výsledkem je stereoskopická průchodnost (passthrough), což jednodušeně znamená, že Quest Pro při promítání skutečného prostoru na displej skládá pohled z více senzorů, díky čemuž je oproti monoskopickému passthrough dosaženo přirozenějšího pohledu s menším vizuálním zkreslením a vnímáním hloubky.

    Oproti Quest 2, Quest Pro nabízí průchodnost s plnými barvami (Quest 2 má černobílý) se zachycením až 4x více pixelů.

  • Sledování očí a výrazu obličeje

    Quest Pro má nově i senzory směřující dovnitř. Ty sledují pohyby očí a další nuance obličeje. Toto sledování je ve výchozím nastavení vypnuto. V případě aktivace, snímky očí a obličeje zůstávají v náhlavní soupravě pouze po dobu zpracování, po němž jsou automaticky smazány. Procesování probíhá vždy přímo v brýlích, data nejosou sdílena s Meta nebo aplikacemi třetích stran.

    Pracování s informací, kam se uživatel dívá, je velmi užitečné v mnoha aplikacích. V rámci UX může jít například o ovládání aplikací pohybem očí. Z hlediska výkonu, respektive hladkého běhu VR aplikací jsou oční senzory výhodné zejména při využívání foveated renderingu, kdy objekty na sledované ploše obrazovky mohou být softwarově vykresleny ostřeji, než objekty v zorném poli.

    Sledování tváře je nezbytné pro realističtější přenos emocí a intonací nezbytných pro plnohodnotnější komunikaci v prostředí virtuální a rozšířené reality.

    Vizualizace uživatele avatarem. Zdroj: Meta

CPU, RAM a SSD

Meta Quest Pro je první zařízení poháněné novou platformou Qualcomm Snapdragon XR2+. Oproti QUest 2 disponuje lepším odvodem tepla a až s o 50 % vyšším výkonem.

Každý Quest Pro je dodáván s DDR5 12GB RAM a 256GB SSD úložištěm.

Součástí balení Quest Pro je nabíjecí dok. Ten napomáhá dobíjet baterii o zatím neznámé kapacitě a předpokládané výdrži 1-3 hodiny provozu zařízení kdykoli headset není používán.

Sledovací ovladače

Se zařízením Quest Pro přišla nová generace ručních ovladačů. Nesou označení Meta Quest Touch Pro a jsou zpětně kompatibilní i se zařízením Quest 2. Samostatný pár vyjde na $299.

Novinkou jsou tři vestavěné senzory v každém ovladači pro sledování plného 360° rozsahu polohy ve 3D prostoru nezávisle na náhlavní soupravě. To zajišťuje stabilní sledování napříč všemi VR aplikacemi. O řádnou funkci ovladačů se stará mobilní čipová řada Snapdragon 662.

Nové ovladače jsou dle vyjádření Meta ergonomičtější a vyváženější, takže působí jako přirozené prodloužení rukou. Dodávají se s vylepšenou haptikou využívající nový systém TruTouch Haptics, který poskytuje širší a přesnější rozsah zpětné vazby. Pro dobíjení baterií jsou ovladače osazeny nabíjecím dokem a 45W napájecím adaptérem USB-C.

Software

Hardwarový stack napříč brýlemi se postupně standardizuje. Většina moderních VR headsetů používá obdobnou konstrukci, optiku, čočky, displeje i senzory. Rozdíl je v dostupném softwaru, operačním systému a jeho sladění s externími komponentami.

Meta si je toho dobře vědoma a průběžně sama software pro tyto brýle získává vývojem, akvizicemi i partnerstvím s řadou nezávislých vývojářů.

V souvislosti se zařízením Quest Pro Meta nejvíce komunikuje meetingy ve VR, které by měly s novými avatary podporující obličejová gesta být mnohem realističtější. V nadcházejících updatech by měly být postavy doplněny o nohy.

Smíšená realita na Meta Quest Pro poté umožňuje realistickým způsobem kombinovat fyzické prostředí s virtuálními prvky, což prý vede k lepší sociální přítomnosti, produktivitě a spolupráci. Namísto toho, abyste se omezovali na rozměry vašeho stolu, můžete nastavit velký virtuální pracovní prostor s několika obrazovkami rozmístěnými všude kolem vás a přitom stále používat fyzickou klávesnici a myš v produktivních aplikacích, jako je Immersed. Nebo pokud jste návrhář nábytku, můžete pomocí Arkio a Gravity Sketch vytvářet detailní 3D modely s ostatními lidmi v reálném čase a pak se podívat, jak vypadají ve skutečném obývacím pokoji. A díky porozumění scénám platformy Presence a sdíleným prostorovým kotvám mohou vývojáři vytvářet virtuální objekty, které interagují s fyzickým prostorem – a to i ve společných prostředích, kde dva nebo více lidí mohou hrát nebo spolupracovat ve VR ve stejném fyzickém prostoru. Využití je nepřeberné. Quest Pro navíc podporuje běh veškerých aplikací určených pro běžné brýle Quest.

Sociální zážitky na Meta Quest Pro se budou časem jen zlepšovat, protože stále více vývojářů vytváří aplikace s implementovanou podporou funkcí využívajících nové senzory osazené v Quest Pro. Pro usnadnění napojení Meta s Quest Pro zveřejnila rovněž sadu Movement SDK platformy Presence.

Nástroje Microsoft v zařízeních Quest

Softwarový stack brýlí Meta Quest Pro se počínaje rokem 2023 rozšíří i o řadu nástrojů pro produktivitu Windows. Spolu s tím přijde i možnost používat Windows 11 prostřednictvím cloudu. Jde o vznik zajímavé aliance Meta + Microsoft, snad i útočící na možné budoucí XR produkty společnosti Apple.

Meta partnerstvím s Microsoftem mimojiné cílí na uskutečnění své vize virtuálních kanceláří. Prostřednictvím aplikace Horizon Workrooms plánuje ze VR headsetů Quest vytvořit „zařízení připravené pro podniky, které se snadno používá, nasazuje a spravuje ve velkém měřítku“.

Microsoft produkty v Quest Pro:

  • Microsoft Teams - nástroj pro komunikaci, sdílení a spolupráci týmů
  • Microsoft Windows 365: Streamování prostředí Windows do zařízení Quest Pro a Quest 2 umožňující využívání podporovaných aplikací, obsahu a nastavení ve VR.
  • Microsoft 365 app experiences: Interakce s 2D obsahem z Sharepoint nebo produktivní aplikace jako Word, Excel, PowerPoint a Outlook přímo z Quest Pro a Quest 2.
  • Integrace Microsoft Teams/Workrooms: Připojení se ke schůzce Teams z VR rozhraní Workrooms
  • Meta Avatars in Microsoft Teams: Používání svých Meta avatarů v Teams pro whiteboarding, brainstorming a setkání.
  • Podpora Microsoft Intune a Azure Active Directory: podnikové zabezpečení a správa na zařízeních Quest Pro a Quest 2.

Nový balíček předplatného ‚Meta Quest for Business‘ pro Quest Pro a Quest 2 má také obsahovat základní funkce pro správu a zabezpečení, jako je vzdálená správa zařízení a aplikací, prémiová podpora a přístup k Microsoft Intune a Azure Active Directory.

Nositelná elektronika, Fitness a zdraví

Zájmem společnosti Meta je oblast fitness a zdraví. Meta již provedla řadu akvizici společností vyvíjející fitness aplikace monetizované na bázi předplatného (nejznámější je aplikace Supernatural). V této oblasti je zajímavé propojení VR brýlí a nositelných zařízení, jako jsou například chytré hodinky. Nové brýle by měly umožnit s těmito zařízeními snazší propojení a synchronizaci. Spekuluje se i o tom, že Meta pracuje na vlastních chytrých hodinkách.

Quest Pro vs konkurence

Meta Quest Pro je prvním VR headsetem společnosti Meta (Facebook) cílícím primárně na podnikové použití (běžné Questy z řady Oculus for Business určené pro použití v podnicích se oproti standardním liší pouze verzí softwaru a dostupnými podnikovými nástroji). V tomto segmentu soupeří s VR headsety Pico (Pico 4 Enerprise), Lenovo Think Reality VRX nebo HTC Vive Focus Busisness. Výše zmíněné headsety se z pohledu HW komponent velice přibližují, obecně, HW se i v oboru virtuální reality stává spíše komoditou a tím hlavním faktorem při výběru je a bude samotný software a jeho odladění.

I přes rozdílné cílení, mnoho podnikových uživatelů si vystačí s příští generací standardních brýlí Quest 3, případně již dostupnými Pico 4. Rodina Meta by se měla navíc do roku 2024 rozšířit o další 2 typy XR zařízení.

  • Blog
  • Meta Quest Pro - high-end all-in-one VR od Faceboku
Tagy:
Sdílení: