Virtual Desktop pro Oculus - Plnohodnotný VR zážitek bez omezení výkonem
Pod pojmem plnohodnotná virtuální realita si nejspíše představíte fyzikálně přesné fotorealistické virtuální prostředí ozvučené skutečnými zvuky, v němž se můžete volně pohybovat a chovat dle zvyklostí. Chceme-li toho docílit, výkon samotného all-in-one VR headsetu, jakým je například Oculus Quest 2, nestačí. Řešením je streamování výkonu - dnes často z lokální výpočetní stanice (počítač) prostřednictvím kabelu nebo vzduchem - lokálně z WiFi, případně vzdáleně (z cloudu) díky 5G sítím přinášejícím rychlý a stabilní internet.
Realističnost není jen o výkonu
Dostatečný výkon zařízení je pouze základním nezbytným předpokladem, o nějž se můžou opřít procesor, grafický čip, paměti a další komponenty při přípravě zdrojů reprodukovaných uživateli výstupními komponentami ve formě displejů, reproduktorů a dalších ovladačů. Naneštěstí, ani nejlepší komponenty nijak nevylepší nekvalitní vstupy a zpracování - používání kvalitní grafiky, 3D modelů, správných optimalizačních procesů a vhodného herního enginu je při vývoji realistických VR aplikací nezbytností.
Logickým způsobem užívání externího výpočetního výkonu VR brýlemi je za použití kabelu. V tomto ohledu máme 3 možnosti:
- Prosté propojení počítače a VR brýlí kabelem - výhodou je jednoduchost, nevýhodou obtíže spojené s volným kabelem - při pohybu uživatele se často zamotává do nohou, vytrhává se z brýlí / PC a podobně. To má za následek velmi špatnou uživatelskou zkušenost ničící pocit realističnosti.
- Vedení kabelu vodícím ramenem umístěného na stropě - Elegantní řešení, avšak umožňující využití pouze v omezeném prostoru definovaném rozlohou k tomu určeného studia s virtuální realitou.
- Umístěním počítače ve formě batohu na záda uživatele - výhodou je svoboda použití v rámci prostoru, nevýhodou přidaná váha, generované teplo, hukot ventilátorů a s tím související diskomfort při používání.
Osobně za optimální nepovažuji žádný způsob obsahující kabel. Mou preferencí je streamování výkonu vzduchem - dle možností buď prostřednictvím mobilní 5G nebo potažmo WiFi sítí. Právě o propojení prostřednictvím WiFi, přes Virtual desktop je tento článek. Toto propojení spojuje jednoduchost používání all-in-one VR headsetů se současnou eliminací jejich nízkých výkonů jinak znemožňujících dosahování běhu VR aplikací a her ve vysoké kvalitě. Se streamovaným výkonem je kvalita zobrazení limitovaná pouze hardwarem koncového zařízení. Nicméně i zde existuje nevýhoda - all-in-one VR headsety, jež je nezbytné pro tento případ používat (vlastní HW a SW umožňující spojení se zdrojem streamování), často neobsahují displeje nejvyšších kvalit. Na druhou stranu, právě tyto headsety jsou nejrozšířenější, a tedy takto designované VR aplikace snadno využitelné širokou masou uživatelů.
Jak zobrazit ve VR headsetu VR aplikaci spuštěnou na PC prostřednictvím Virtual Desktop?
Virtual desktop je jakýsi most mezi počítačem a brýlemi využívající internet a potažmo WiFi síť pro přenos informací. Doporučovaná frekvence routeru je 5GHZ, omezeně lze Virtual desktop používat i s běžným routerem využívající frekvenční pásmo 2,4GHZ. Pokračovat nejen ve čtení článku tedy můžete s jakýmkoli typem routeru.
- Aplikaci Virtual Desktop si zakupte s ohledem na požadovaný způsob užívání ve vašem oblíbeném obchodě (například Oculus store) a poté nainstalujete do svého VR headsetu. Naopak do svého streamovacího počítače nainstalujete aplikaci Streamer app z webu vývojáře vrdesktop.net.
- Na svém počítači spusťte v bodě jedna nainstalovanou aplikaci "Virtual Desktop Streamer" s preferovaným nastavením. Poté spusťte aplikaci Virtual Desktop ve vašem VR headsetu. Při prvním použití bude nutné najít a přidat daný streamovací počítač (aplikace umožňuje přepínad hnem mezi několika streamovacími stanice), ideální je použít stejnou WiFi síť (přípojení ke stejnému routeru), při dalších spuštěních se již brýle a streamovací stanice propojují automaticky, jestliže se navzájem vidí.
Nyní Vám aplikace umožňuje využívat Váš VR headset jakožto jakýsi bezdrátový monitor. VR zážitku si zde nicméně neužijete - vše, co spustíte, poběží v 2D.
Jak na VR mód ve Virtual Desktop?
Předně, v plnohodnotné virtuální realitě lze spustit pouze aplikace s podporou VR. Jestliže jste vývojář VR aplikací, podpora VR běhu není obvykle dána žádným zaškrtávátkem "VR" ve vašem herním enginu, ale aktivací VR knihovny (v případě Oculusu jde o plugin Oculus VR v Unreal Engine, popř knihovny Oculus v Unity). Bohužel, v současné chvíli takto spuštěný soubor při současně aktivovaném Virtual Desktop bude stále nabíhat pouze v 2D zobrazení, a to bez ohledu na parametry připojené k aplikačnímu .exe souboru při jeho spouštění. Pro jejich inicializaci ve VR módu je nutné spuštění prostřednictvím aplikace inicializacující VR mód. Jednou takovou je Virtual Desktop VR Patch.
- Nainstalujte do VR headsetu aplikaci Virtual Desktop VR Patch prostřednictvím programu SideQuest nainstalovaného ve vašem PC. Tento Plugin umožňuje streamovat Oculus Rift a SteamVR hry z desktopových aplikací Steam a Oculus do VR brýlí, a to ve VR módu.
- Náš aplikační balíček budeme spouštět pomocí SteamVR, aby to bylo možné, je nutno do počítače nainstalovat aplikaci Steam a přihlásit se pod Steam účtem.
- Spustíme aplikaci "Virtual Desktop" ve VR headsetu a vlevo zvolíme možnost "Launch SteamVR". Na počítači s otevřenou aplikací Steam budeme vyzváni k instalaci SteamVR rozšíření. Potvrdíme a nainstalujeme.
- Náš aplikační balíček (hru, jež ve VR módu chceme spustit) přidáme do Steam knihovny možností "Add a Game" nacházejícím se na spodní šedé liště Steam okna vlevo. Z možností zvolíme "Add a Non-Steam Game..." a poté vybereme .exe soubor naší Windows aplikace.
- Nasadíme headeset, v Aplikaci "Virtual Desktop" se připojíme na Steam (tlačítko launch SteamVR). V rámci SteamVR je nezbytný být uvnitř 360° VR prostředí (Jestliže nejste, klikněte na exit SteamVR a poté opětovně na SteamVR). V němž si otevřeme tlačítkem menu na levém controlleru VR headsetu (případně přes UI) menu nabídku, z níž přejdeme do Steam knihovny her (může být předtím nutné zvolit možnosti zobrazit vše (browse all)) kde následně přejdeme do sekce "games", uvnitř které najdeme v bodě 4 nalinkovaný balíček aplikace. Ten při spuštěni automaticky naběhne ve VR módu.